Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Türkiye İmam-Hatipliler Vakfı (TİMAV) öncülüğünde MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Diyanet İşleri Başkanlığı ve Yurt Dışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkanlığı ortaklığında düzenle

Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Türkiye İmam-Hatipliler Vakfı (TİMAV) öncülüğünde MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Diyanet İşleri Başkanlığı ve Yurt Dışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkanlığı ortaklığında düzenlenen “Uluslararası İmam Hatip Liseleri Çalıştayı” 30 Kasım-1 Aralık 2013 tarihlerinde Alanya Bera Otel’de gerçekleştirildi.

Çalıştaya MEB Din Öğretimi Genel Müdürü Prof. İrfan Aycan, Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Birol Akgün, Konya Milletvekili ve TİMAV Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Cem Zorlu, Türkiye’nin Çad Büyükelçisi ve Afrika uzmanı Prof. Dr. Ahmet Kavas, TİMAV Genel Başkanı Ecevit Öksüz, Başbakanlık Eğitim Müşaviri Muhterem Kurt’un yanı sıra Milli Eğitim Bakanlığı’ndan üst düzey yöneticiler, akademisyenler, ülkemizde ve yurt dışında açılan Uluslararası İmam Hatip Liselerinin idarecileri ve öğretmenleri ile Ensar vakfı, SETA ve SDE gibi sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri katıldı.

İki gün süren çalıştayın temel amacı, “ülkemizde ve yurt dışında Türkiye tarafından açılan uluslararası İmam-Hatip okulları tecrübesinin gözden geçirilerek, eğitim sürecinde karşılaşılan sorunları tartışmak ve mevcut İmam-Hatip modelinin farklı ulusal-kültürel geçmişten gelen öğrencilere hitap edecek şekilde nasıl geliştirilebileceğine ilişkin öneriler hazırlamak olarak belirtildi.

Açılışta konuşan Çalıştay Koordinatörü ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Birol Akgün, Türkiye’nin bugün izlemekte olduğu çok yönlü dış politikanın bir parçası olarak yakın ve uzak coğrafyasındaki ülkelerle her alandaki ilişkilerini geliştirdiğini belirterek, bu çerçevede başta Balkanlar, Orta Asya ve Afrika ülkeleri olmak üzere dünyanın dört bir yanından uluslararası öğrenci çektiğini söyledi. Özellikle medeniyet coğrafyamızdaki kardeş ülke halklarının çocuklarına iyi eğitim vermek için Türkiye’ye gönderdiklerini ve bunlar arasında çocuklarına dini ve modern bilimlerin birlikte verildiği İmam-Hatip Liselerinin de ciddi bir ilgi gördüğünü belirterek, Türkiye’nin bu okul modeli üzerinde kafa yorarak daha iyi nasıl geliştirileceğini tartışması gerektiğini vurguladı

Türkiye İmam Hatipliler Vakfı Genel Başkanı Ecevit Öksüz, uluslararası İmam Hatip Liselerinin farklı ülkelerden gelen öğrenciler arasında ortak bir ümmet bilincinin oluşması ve gelişmesi için çok büyük önem arz ettiğini, halen 72 farklı ülkeden öğrencinin eğitim gördüğü bu okulların Türkiye ile diğer Müslüman ülkeler arasında işbirliği ve etkileşim için büyük bir imkân sunduğunu ifade etti. İmam Hatiplerin İslam düşüncesi ve din eğitimi adına, bu perspektifte hizmet üreten tüm kurumlar için bir havuz niteliğinde olduğunu ifade eden Öksüz, uluslararası İmam Hatiplerin ise bu havuzun uluslararası bir yansıması olduğunu söyledi.

AK Parti Konya milletvekili ve TİMAV Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Dr. Cem Zorlu ise İmam Hatiplerin bir marka kimliği oluşturmak zorunda olduğunu, sahip oldukları tarihi misyonun İmam Hatiplere bu görevi yüklediğini ifade ederek başladığı konuşmasında, uluslararası İmam Hatiplerin ülkemizin gelecek perspektifini belirleyecek olan bir eğitim hamlesi ve projesi olduğunu ifade ederek, henüz başında olduğumuz bu yolda gereken tedbirlerin alınmasının elzem olduğuna dikkat çekti.

Uluslararası İmam Hatip’lerde yapılan saha araştırmasının sonuçlarının da sunulduğu ve üzerinde müzakerelerin yapıldığı oturumun ardından uluslararası İmam Hatiplerin sorunları ve gelecek perspektifinin tartışıldığı grup çalışmalarına geçildi.

Çalıştayda üç farklı oturumda, Uluslararası İmam-Hatip Liselerinin amaç ve misyonunun geliştirilmesi; eğitim-müfredatı ve ders materyallerinin gözden geçirilmesi ve pratikte yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri konuları tartışıldı ve ilgililere sunulmak üzere ortak bir rapor hazırlandı.

Raporda özetle:

Modern bilimi ve dini eğitimi aynı çatı altında toplayan Türkiye’deki İmam-Hatip Liseleri uygulamasının çok önemli bir tecrübe olduğu ve İslam dünyasında model arayışı içinde bulunan ülkeler için güzel bir örnek olarak daha iyi tanıtılması;
İmam-Hatip eğitimi modelinin farklı ulusal-kültürel geçmişten gelen öğrencilere hitap edecek şekilde revizyona tabi tutulması gerektiği;
Uluslararası İmam Hatip Liselerine gelen öğrencilerin üniversite eğitimine Türkiye’de devam etmelerinin sağlanmasının doğru olacağı;
Bu okullardan mezun olanların öncelikle İlahiyat fakültelerine gitmesi teşvik edilmekle birlikte, Tıp, Mühendislik ve Sosyal Bilimler gibi alanlara gitmek isteyenlerin de desteklenmesi;
Bu okullarda dini eğitim verilirken islamdaki farklı mezheplerin müfredata dahil edilmesi;
Uluslararası İmam-Hatiplerde görev yapacak idareci, öğretmen ve diğer personelin bu okulların misyonuna uygun olarak seçilmesi;
Misafir öğrencilerin İslam ülkeleri, coğrafyası ve halkları konusunda kapsamlı bir şekilde eğitilmesi;
Öğrencilere Türkiye’nin dünya ve İslam tarihindeki yeri ile ülkemizin kültürel değerlerinin doğru aktarılması gerektiği;
Mezuniyet sonrasında ise öğrencilerle irtibatın devam ettirilmesi için gerekli altyapının kurulması;
Eğitim için gerekli olan fiziki altyapı ve araç-gereç eksiklikleri olan okulların ihtiyaçlarının hızla giderilmesi;
gibi konuların ilgililere aktarılacağı ve benzer çalışmaların devam ettirileceği belirtildi. Ayrıca ayrıntılı raporların hazırlanmasının ardından, söz konusu raporun başta ilgili kişi ve kurumlar olmak üzere kamuoyu ile paylaşılacağı da ifade edildi.